Hlavní stránka
Cvičení pro lepší kosti

Cvičení pro lepší kosti

Pravidelnou fyzickou aktivitou chráníte vaše kosti proti osteoporóze. Při cvičení posilujete nejen svaly, ale sílí také vaše kosti. Zatížením kostí při sportovních aktivitách, podpoříte růst kostních buněk. Pro stimulaci kostního metabolismu jsou nejčastěji doporučovány dva druhy cvičení – tzv. weight-bearing exercise, kdy kosti a svaly pracují proti gravitaci (tedy se zátěží vlastního těla), a zátěžová cvičení (např. cvičení s činkami či jiným sportovním náčiním).

Chůze

Chůze je jednoduchá a nenáročná pohybová aktivita. Pravidelná chůze může přispět k posílení kyčlí, které jsou obzvláště zranitelné, pokud spadnete. Můžete chodit za každého počasí a nepotřebujete žádné speciální vybavení kromě pohodlného oblečení a kvalitních sportovních bot. Pro účinný boj s osteoporózou byste měli každý den věnovat svižné chůzi alespoň 30 minut. Nemusíte ujít vše naráz, tři 10minutové procházky budou mít stejný efekt.

Posilování

Posilovací cviky se zátěží jsou velmi účinnou prevencí osteoporózy. Je možné vykonávat cviky, při nichž je zátěží váha vlastního těla, cvičit na posilovacích strojích čipomocí činek, overballů nebo gumiček. Posilovací cvičení je vhodné vykonávat dva až tři dny v týdnu.

„Pomalé“ cvičení

Odborníci připomínají, že pro lidi, kteří již mají potíže s osteoporózou, jsou vhodné spíše cviky relaxační, které se provádějí pomalu bez prudkých pohybů. Pomáhají posilovat svaly a zlepšují rovnováhu a koncentraci. Například jóga či staré čínské cvičení tai-či, mohou být často v prevenci osteoporózy efektivnější než zdánlivě namáhavější sporty. Bylo zjištěno, že jóga zpomalila úbytek kostní hmoty u žen mezi 50–60 lety, které ji cvičily pravidelně třikrát týdně.

Nejen silné kosti

Pravidelně vykonávanou fyzickou aktivitou nejen zpevníte kosti a snížíte riziko zlomenin, ale také posílíte svaly, které podporují stabilitu kloubů. Cvičení také pomáhá zlepšit rovnováhu a koordinaci těla, činnost kardiovaskulárního systému, ulevuje od bolesti a deprese a zkvalitňuje váš spánek.

Související produkty:

Ortopedické dlahy, ortézy, bandáže, límce, fixační pomůcky
Ortopedické pomůcky pro chodidla, klenby, paty a prsty
Punčochové výrobky, návleky a bandáže
Rehabilitační pomůcky – nástavce na wc, stoličky a sedačky na vanu
Zdravotní obuv – antistatická, operační, vycházková a další
Doplňky výživy pro klouby, kosti, pohybový aparát a další

Zdroje:

WebMD
Nemoci | Abeceda Zdraví cz

Zelená hvězda | další články autora