Hlavní stránka
Draslík a onemocnění ledvin

Draslík a onemocnění ledvin

14. 8. 2012 | Dialýza | Zelená hvězda

Draslík je prvek hrající významnou roli pro normální funkci všech nervů a svalů, včetně srdce. Hladiny draslíku v těle jsou řízeny ledvinami. Draslík je přítomen v mnoha potravinách včetně ovoce, zeleniny, masa a mléka. Normální hladina draslíku v krvi se obvykle pohybuje v rozmezí 3,5 – 5,0 mmol/litr.

Draslík a chronické onemocnění ledvin

  • Hladina draslíku se při snížené funkci ledvin může zvýšit (nastává tzv. hyperkalémie).
  • K vysoké hladině draslíku mohou přispět také některé léky, např. inhibitory ACE (léky na snížení krevního tlaku) a další faktory, jako je zácpa nebo krevní transfúze.
  • Vysoká hladina draslíku v krvi může ovlivnit normální funkci svalů a nervů a způsobit nepravidelnost srdečního rytmu až náhlou zástavu srdce.

Potřebujete dietu se sníženým obsahem draslíku?

  • Pokud máte hladinu draslíku v normálu, nemusíte omezovat příjem draslíku ve stravě.
  • Pokud máte zvýšenou hladinu draslíku v krvi, může volba potravin a nápojů s nízkým obsahem draslíku spolu se správnými způsoby přípravy pokrmů pomoci k jeho snížení.
  • Je také důležité, aby vaše strava zůstala vyvážená, chutná a s dodatečnou výživnou hodnotou. Nejlépe vám poradí dietolog nebo dietní sestra.

Jak snížit příjem draslíku v potravě?

Nikdy neomezujte příjem draslíku, dokud vám to lékař nedoporučí. Mnoho potravin s vysokým obsahem draslíku, jako je např. ovoce a zelenina jsou důležitou součástí zdravé výživy. A jak můžete začít?

  • Nepoužívejte náhražky soli s vysokým obsahem draslíku. Snažte se nahradit sůl spíše přidáním bylinek a koření.
  • Pijte nápoje s nižším obsahem draslíku, jako je voda, čaj (černý nebo bylinkový), suché bílé víno, vyhýbejte se koncentrovaným ovocným a zeleninovým šťávám.
  • Draslík se dobře rozpouští ve vodě. Jeho obsah můžete v některých potravinách (brambory, zelenina) snížit naložením do vody nebo povařením ve vodě (a vodu poté vylít).
  • Vyhýbejte se luštěninám a ořechům, mají vysoký obsah draslíku.
  • Snězte maximálně pět porcí ovoce a zeleniny denně (jedna porce představuje 80 g nebo jednu „hrst“). Volte raději čerstvou nebo mraženou, konzervovanou pouze bez přídavku soli. Omezte konzumaci sušených plodů, protože mohou mít velmi vysoký obsah draslíku.

Zdroj:

kidney.org.uk

Zelená hvězda | další články autora